Συχνές ερωτήσεις εργοδοτών
Η δικαστηριακή πρακτική αποδεικνύει, πλέον, καθημερινά ότι «το προλαμβάνειν μείζον εστί του θεραπεύειν», υπό την έννοια ότι πολλά πράγματα που θα μπορούσε να έχει αξιοποιήσει ένας εργοδότης υπέρ του, μέσω μίας αναλυτικής σύμβασης εργασίας που θα είχε υπογράψει κατά την πρόσληψη με τον εργαζόμενο, καλείται, εκ των υστέρων, να τα αποδείξει, είτε στο Δικαστήριο, κατόπιν αγωγής που έχει ασκήσει ένας εργαζόμενός του, είτε σε κάποια Διοικητική Αρχή (Επιθεώρηση Εργασίας, ΙΚΑ, ΠΕΚΑ κλπ.), επ’ αφορμή ενός ελέγχου που διενεργήθηκε στην επιχείρησή του. Πολλοί εργοδότες πιστεύουν ότι ο Νόμος ευνοεί πάντα τον εργαζόμενο. Αυτό είναι λάθος. Ο Νόμος προστατεύει και τα δύο μέρη, αρκεί και πάλι να ξέρεις να τον ερμηνεύσεις και να τον εφαρμόσεις σωστά, πολύ δε περισσότερο να διατυπώσεις τους δικούς σου όρους στην ατομική σύμβαση εργασίας, προβλέποντας τις ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης, προκειμένου να αποφύγεις παρανοήσεις στο μέλλον που ενδεχομένως να κοστίσουν στην επιχείρηση. Σ’ αυτό σίγουρα μπορεί να σε βοηθήσει το γραφείο μας, το οποίο με την άρτια νομική κατάρτιση που διαθέτει, έχει τη δυνατότητα σύνταξης πληρέστατων ατομικών συμβάσεων εργασίας, ιδιωτικών συμφωνητικών, εξοφλητικών αποδείξεων και γενικά οποιουδήποτε εγγράφου απαιτείται να διαθέτει μία επιχείρηση, προκειμένου να είναι επαρκώς εφοδιασμένη σε περίπτωση άσκησης μίας αγωγής σε βάρος της ή διενέργειας ενός ελέγχου.
Ειδικά ως προς το σκέλος των ελέγχων, οι οποίοι είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο, ο εργοδότης, σε καμία περίπτωση, δεν πρέπει να πανικοβάλλεται. Υπάρχουν λύσεις, αρκεί να μεθοδευτούν σωστά από την αρχή και προς τη σωστή κατεύθυνση, την οποία θα υποδείξει το γραφείο μας, με την πολυετή εμπειρία που διαθέτει στον χειρισμό τέτοιου είδους υποθέσεων.
εργασίας περιλαμβάνει:
1. Το σύνολο των τραπεζών της χώρας, από 1.7.2022
2. Τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους (με κύριο
ΚΑΔ 4711) από 1.7.2022
3. Τις εταιρίες φύλαξης (με κύριο ΚΑΔ 801 και 802) από 16.2.2023
4. Τις εταιρίες ιδιωτικής ασφάλισης (με κύριο ΚΑΔ 651), από 16.2.2023
5. Τις ΟΣΕ Α.Ε., ΕΡΓΟΣΕ, Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε, ΟΣΥ, ΟΑΣΑ, ΟΣΕΘ,
ΟΑΣΘ, Αττικό μετρό, Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., Εγνατία Οδός Α.Ε.,
ΕΥΔΑΠ και ΕΛΤΑ, καθώς και τη Hellenic Train και την Ελληνική Εταιρεία
Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού, από 22.03.2023 .
6. Τις επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο της βιομηχανίας [με κύριο ΚΑΔ
από 10 έως και 33, πλην του διψήφιου 19, των τετραψήφιων 3011 και το
3012 και των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων Α.Β.Ε.Ε (ΕΒΟ – ΠΥΡ-
ΚΑΛ)], από 01.01.2024.
7. Τις επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο του λιανικού εμπορίου (με κύριο
ΚΑΔ 47) από 01.01.2024.
περίπτωση που υφίσταται κανονισμός εργασίας στην επιχείρηση, να προβλέψει την εφαρμογή πειθαρχικών διατάξεων. Σε καμία περίπτωση όμως δεν επιτρέπεται η μονομερής χρέωση ημερών άδειας ή το κλείσιμο της ημερήσιας χρονοπαρουσίας μονομερώς από τον εργοδότη (forced clock – out).
διάρκεια της ημέρας, δεν υφίσταται υποχρέωση για σήμανση της ψηφιακής κάρτας κατά τις ημέρες που εργάζονται εκτός του σταθερού τόπου παροχής
εργασίας της και μετακινούνται τακτικά εντός της ίδιας ημέρας από το ένα σημείο στο άλλο. Για τις περιπτώσεις αυτές, ως ωράριο απασχόλησης για τη
συγκεκριμένη ημέρα, θα ισχύει το δηλωθέν ωράριο στο Π/Σ ΕΡΓΑΝΗ. Σημειώνεται ότι προκειμένου οι εν λόγω εργαζόμενοι να μπορούν να αποδείξουν ότι θεωρείται δικαιολογημένη η μη σήμανση της ψηφιακής κάρτας εργασίας στις εγκαταστάσεις των πελατών τους, θα πρέπει να φέρουν μαζί τους αντίγραφο της σύμβασης εργασίας τους καθώς και αντίγραφο του πίνακα προσωπικού, από τα οποία να προκύπτει τόσο ο εργοδότης τους, όσο και η ειδικότητα και ο τόπος παροχής της εργασίας τους.
σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αριθ. 90972 /15-11-2021 Υ.Α (Β΄5393), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις υπ’ αριθ. 113169 /27.12.2023 Υ.Α (Β΄ 7421) και 24595 /28.03.24 (Β΄ 1966), εξαιρούνται από την υποχρέωση σήμανσης ψηφιακής κάρτας, εφόσον από τη σύμβαση εργασίας τους προκύπτει ότι εμπίπτουν στο
πεδίο εφαρμογής των ως άνω Υ.Α.
δεύτερου τμήματος του ωραρίου, να εκτελέσει δηλαδή τέσσερα (4) χτυπήματα.
εργασίας με το δηλωθέν στο Π/Σ ΕΡΓΑΝΗ πρόγραμμα εργασίας, αποτελεί ένδειξη παραβάσεων και κινεί έλεγχο από την αρμόδια υπηρεσία της επιθεώρησης εργασίας. Αυτό ασφαλώς συμβαίνει στην περίπτωση που οι αποκλίσεις μεταξύ του ψηφιακά δηλωθέντος ωραρίου και της σήμανσης της ψηφιακής κάρτας εργασίας σηματοδοτούν υπερβάσεις του ημερήσιου ωραρίου. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί τέτοια υπέρβαση, κινείται έλεγχος από την Επιθεώρηση Εργασίας για να διαπιστωθεί αν έχουν τηρηθεί όλες οι προβλεπόμενες, από την εργατική νομοθεσία, διαδικασίες. Τούτο, όμως, δεν ισχύει όταν η αναντιστοιχία οφείλεται στο ότι ο εργαζόμενος παρέσχε εργασία μικρότερη του δηλωμένου ωραρίου, με αποτέλεσμα αυτή η αναντιστοιχία να μη θεωρείται παράβαση.
Απόφαση, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την Υ.Α. 13364/2023 (ΦΕΚ 618/Β’ 9.2.2023) και ισχύει, σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων για την εφαρμογή
του συστήματος ψηφιακής κάρτας εργασίας, μπορούν να επιβληθούν ενδεικτικά τα εξής πρόστιμα:
- Μη ενεργοποίηση ψηφιακής κάρτας εργασίας του εργαζομένου, ποσό 10.500,00 €
- Υποβολή στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου που τελούν σε απόκλιση με την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης, ποσό 3.000,00 €
- Μη υποβολή στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου για την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης, ποσό 3.000,00 €
- Εφαρμογή ευέλικτου ωραρίου σε εργαζόμενο, για τον οποίο δεν έχει ενεργοποιηθεί η ευέλικτη προσέλευση και η ψηφιακή κάρτα εργασίας αν και υπάρχει υποχρέωση, ποσό 2.000,00 €.
- Μη τήρηση για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών των στοιχείων του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας, εφόσον παρεμποδίζεται ο έλεγχος και η επαλήθευση οικονομικών απαιτήσεων εργαζομένου σε εν γένει εργατική διαφορά, ποσό 4.000,00 €.